
Més articles a Cultura
- LLIBRES. "KARL MARX: IL·LUSIÓ I GRANDESA"
- LLIBRE: COCONUT, DE KOPANO MATWLA
- WOODY ALLEN OBRIRÀ UN INAUDIT 68è FESTIVAL DE CINEMA DE SANT SEBASTIÀ
- CINEMA: "LAS NIÑAS" DE PILAR PALOMERO. A LA RECERCA D'UNA VEU PRÒPIA
- 7 LLIBRES INSPIRADORS SOBRE TECNOLOGIA I ORGANITZACIÓ PER A LLEGIR AQUEST ESTIU
- LES RONDALLES POPULARS, ADAPTADES ALS MÉS PETITS
- EL CONCURS LITERARI "FICCIONS" TANCA AMB 3.660 INSCRITS
- "1917" DE SAM MENDES. L'INFRAMÓN DE LES TRINXERES
- LLIBRES: CRIATURES FANTÀSTIQUES DE L'IMAGINARI COL·LECTIU
- LLIBRES: L'HOME D'AIGUA (CONTE BALCÀNIC)
- AMB "EL IRLANDÉS", MARTIN SCORSESE TORNA DE NOU ALS CINEMES
- CINEMA: "DOLOR Y GLORIA" DE PEDRO ALMODÓVAR. AUTOFICCIÓ
- PER QUÈ EL LILA ÉS EL COLOR DEL FEMINISME?
- GRANS NOVEL·LES INSPIRADES EN LA CIUTAT DE BARCELONA
- ROMA, LA CIUTAT ETERNA
- 10 CONSELLS NUTRICIONALS PER A UN NADAL MÉS SALUDABLE
- "EL TEATRE PROVOCA EMOCIONS, ALIMENTA L'ÀNIMA I ENS FA FELIÇOS"
- SELFIES: NARCISISME O MICRORELAT?
- ARA VA DE BO! CIUTADELLA! SANT JOAN 2018
- ARA VA DE BO, ARA VA DE VERES, CIUTADELLA 2018. FESTA, SENY I CUIDA'T
- LA FELANITXERA MARIA DEL MAR MAS FIOL GUANYADORA DEL CONCURS DE JOVES TALENTS DE RELAT CURT
- FIRA NOCTURNA DE LA PATATA A SA POBLA
- L'ESPORT NÀUTIC I LA BONA GASTRONOMIA MARINERA S'AJUNTEN DOS DIES A CAN PICAFORT
- ESTRENA HISTÒRICA DE L'ÒPERA WERTHER, DE MASSENET AL TEATRE PRINCIPAL DE PALMA
- 50 PINTADES O FRASES PER CELEBRAR ELS 50 ANYS DEL MAIG FRANCÈS DEL 68
- EL PETIT PRÍNCEP: 75 ANYS DEL LLIBRE DE SAINT-EXUPÉRY
- DIUMENGE 25 DE MARÇ TOTHOM DE FIRA A SANTA MARGALIDA
- Més de 600 alumnes de les Illes Balears participen en el concurs literari Ficcions
- LA CULTURA DE LA IMATGE
- QUI EREN ELS MAGS DE L'ORIENT?
- ELS ORIGENS INCERTS DEL CANT DE LA SIBIL·LA
- Artistes i creadors expliquen com l'experiència Erasmus ha marcat la seva obra
- CINEMA: "JUPITER'S MOON" DE KORNÉL MUNDRUCZÓ, L'ÀNGEL DE L'ANUNCIACIÓ
- MENORCA COMENÇA A INVENTARIAR EL PATRIMONI CULTURAL IMMATERIAL
- Per què Franco va perseguir la maçoneria?
- S'ACOSTA EL DIJOUS BO D'INCA 2017
- ES PRESENTA L'EDICIÓ 2017 D'ART I COPES A SA POBLA
- PRIMAVERA TEMPS DE FLORS I POESIA
- JOVES ARTISTES: EL PROGRAMA ART JOVE 2017 JA ÉS EN MARXA. PARTICIPAU!
- NOU NOMENCLATOR TOPONÍMIC DE LES ILLES BALEARS
- FRANCESC ORELLA. Actor i protagonista de la sèrie Merlí de TV3 I LA SEXTA TV
- EL DOMINI D'IDIOMES
- EL PI DE FORMENTOR
- LOLITA, ENTRE KUBRICK I NABÓKOV
- La cultura genera 17.000 llocs de feina i és el 4,4% del PIB de les Illes Balears
LLIBRES: "UNA EDUCACIÓ" DE TARA WESTOVER, LA FAMILIA, UNA DIFÍCIL ELECCIÓ
Quan un pare et convida a seguir un camí i al mateix temps et posa totes les barreres físiques i les traves emocionals possibles perquè el seguisques, s'obre una ferida per a tota la vida. Tara Westover (Idaho, 1986) ha escrit sobre això en narrar una epopeia familiar que es llegeix com una novel·la. Els personatges són reals, si bé els noms són ficticis, els escenaris també són reals; la història, colpidora, un viatge esgarrifós en la memòria.Una educació, el primer llibre de Westover, és la crònica d’una vida esquinçada i marcada per una decisió vital: l'elecció d'un camí capaç d'oferir la llibertat i de crear un abisme respecte als anys viscuts en el passat, la drecera de l’educació. A vegades no queda més remei que renunciar als orígens per salvar-se. I aquesta és la història que esgarrifosament hi explica Tara.
Educada en el si d'una família mormona a les muntanyes d'Idaho, Tara Westover va créixer en plena natura, entre la més increïble bellesa i la cruesa del món rural: el sol i el fred extrems, la solitud, l'aïllament i l’austeritat de la mà del fonamentalisme religiós que regia la vida del seus pares.
No hi havia escola per als Westover, estudiaven a casa, si és que estudiaven, atrafegats tothora en la granja. Alguns dels germans, entre ells Tara, ni tan sols estaven inscrits en el registre civil i, per tant, desconeixien la seua data de naixement. Tampoc acudien al metge quan emmalaltien –tot i els innombrables accidents domèstics i de carretera que patiren sobre el gel, amb la neu i la pluja. Fos com fos, els Westover no buscaven mai auxili: el pare ho prohibia i la mare obeïa. Potser per això no li va quedar més remei a aquesta mare que especialitzar-se en la medicina naturista.
Llevadora i remeiera de vocació, va acabar per proporcionar una fortuna inimaginable a la família, un benestar que, en canvi, no els va ajudar a eixir del constrenyiment emocional més profund en què sempre van viure, aquell "drama que es desenvolupava a la muntanya: ple de ferides, violència i les lleialtats volubles".
Quanta raó tenia Tolstoi quan escrivia a Anna Karenina: “Totes les famílies felices s'assemblen; cada família infeliç ho és a la seua manera". Hi ha novel·les que han deixat retrats magistrals de família: la mateixa Anna Karenina, Els Buddenbrook de Thomas Mann, Pastoral Americana de Philip Roth, o Lèxic familiar, de Natalia Ginzburg, entre altres. Relats al voltant de la força que ens empeny o ens enfonsa per sempre, la família. A aquesta llista hi afegiria jo ara la història dels Westover.
Una educació sorgeix de la necessitat de Tara –una volta instal·lada a Europa com a professora i doctora en Història– de no sucumbir ni a l'autoflagel·lació ni al sentiment de culpa. Construïda sobre les anotacions que l’autora va anar prenent en els seus diaris des de ben menuda, mentre escrivia la novel·la va haver de recórrer a l’ajuda dels records d’alguns dels seus germans i tietes amb els quals encara mantenia contacte. La separació respecte als seus pares i a altres dels seus germans era ja una realitat: "Ignoro si la separació és permanent, si algun dia trobaré la manera de tornar; en qualsevol cas, m'ha aportat tranquil·litat ".
La tranquil·litat que Tara mai va trobar ni de nena, ni d'adolescent, ni de jove. Des de ben petita va sentir una gran inquietud per aprendre i va fer l’intent –frustrat– d'anar a escola. Tanmateix, i malgrat la negativa dels seus pares a donar-li una educació, el seu desig no es va apagar, més aviat el contrari. Va aprendre a cantar i a actuar, va començar a llegir llibres i històries que la transportaven a altres realitats, encara que sempre havia de tornar a la seua, arrossegada pel pare i per un germà esquizofrènic que la maltractà tantes vegades sota la mirada còmplice i submisa de la mare i la indiferència del pare. El dolor més gran de Tara va ser reconèixer que la seua mare no va fer de mare i que el seu pare la va tiranitzar.
Per entendre una mica com es va enlairar i quin va ser l'impacte en aconseguir ingressar a la Universitat, diré simplement que, durant els seus primers mesos de classe, la jove Tara es va descobrir ignorant de les dues guerres mundials i de l'Holocaust jueu. A casa, la seua missió havia estat ajudar en el desballestament –la ferralla cobria la propietat dels Westover– i a la cuina, el seu lloc predestinat segons el pare, servir els seus germans grans i deixar de somiar amb altres horitzons.
Només hi hagué un terreny en què el pare es va estovar: la passió de Tara per cantar. La hi va recolzar i la va acompanyar, si bé, amb condicionaments durs. Finalment, i a mesura que Tara brillava a Cambridge i a Harvard –va accedir a la universitat als dèsset anys sense haver anat prèviament a l'escola– la bretxa entre ella i la seua família es va fer més i més profunda, fins que va arribar a ser una distància insalvable.
Podríem parlar d'una transformació, els seus pares la tractarien de traïció, però com ha escrit Tara Westover: "Jo en dic una educació".