Desembre 2018
Publicitat

AUTOESTIMA: MALEÏT ESTRÈS (I PART)

Per Llucia Caldés, psicòloga

Si les hores del dia no són suficients per fer tot el que tenies previst, i no és un sol dia, sinó que s'està convertint en la banda sonora de la teva pel·lícula... Tal vegada hagi arribat el moment de fer una "aturada" i replantejar-te la situació.

Una definició clara que utilitzo des de fa temps del que és l'estrès és molta demanda al mateix temps, és a dir, haver de donar resposta a moltes situacions que ens arriben al mateix moment.

Aquesta percepció de situacions que hem de donar resposta i quasi sempre, la sensació que tenim és que ha de ser immediata, ja! Ens fa veure que si "gratem" un poc i anem més enllà és possible que trobem que aquest estrès sigui només la punta de l'iceberg en la que trobem algunes particularitats:

• Que mesclem prioritats amb altres temes que NO requereixen ser atesos aquell mateix moment i dia.

• No saber o simplement no voler DELEGAR (el diccionari ens diu: donar poder, facultat per a fer alguna cosa), interessant: et sona la cançoneta de què:
"millor ho faig jo que acabarem abans"
"m'agrada més fer-ho a la meva manera" "és que jo faig més via" "és que tindré més feina després d'anar darrere i revisar..." "Si ho he fet, m'ha sortit malament, ho han fet mal...", etc.

• La presència de distractors o lladres de temps: mirar-consultar telèfon per exemple, estar pendent de notificacions ...

• Voler que les coses es facin immediatament, sentir la necessitat de què o ara o mai. Ser tan impacients i no saber o voler esperar.

• De totes les opcions possibles, elegir la més complexa en comptes de la senzilla.

Autoexigir-se, demanar-se més del que hom pot oferir, no perquè no vulgui sinó per què no pot o si pot però amb una inversió brutal d'energia que no compensa.

Al darrere hi ha una voluntat, inclús il·lusió de voler fer més coses de les que un pot. Inclús sense que els altres ens hagin demanat que ho fem.

De vegades de tant que volem fer, és quan ens excedim i la situació ens desborda.



Però, podem fer alguna cosa??? Sí, coneguem algunes estratègies.


Per organitzar-nos necessitarem:

1. Ser conscient que no arribem, de què no donem abast i que no volem seguir així, ja que no ens compensa i/o patim.

2. Plantejar-nos una actitud de canvi; és a dir, passar de la queixa a la solució i no deixar passar més temps amb excuses tipus: "ja ho veurem...".

3. Escriure en un full totes aquelles tasques que "sentim" que tenim pendent de fer.

4. Un cop escrits, de la llista que ens hagi sortit formarem 3 columnes.

5. Un cop realitzada la llista farem tres columnes separades on haurem de posar cada tasca en una de les tres columnes.

Coneguem què hi ha en cada columna:

columna A) Tasques IMPRESCINDIBLES per fer avui sí o sí

columna B) Tasques IMPORTANTS però NO IMPRESCINDIBLES es podrien fer avui, clar, però no totes o tal vegada demà o un altre moment...

columna C) Tasques PRESCINDIBLES de fer avui a pesar que siguin importants.


PSICO TRAMPES, 
no t'espantis en l'intent i no defalleixis!

• Pot succeir-te que escriguis totes les tasques pendents de fer en la columna A) la de què avui o mai. No pateixis, com diu la meva amiga Montse, i torna-les a llegir de nou, i intenta agafar algunes tasques de la columna A i posar-les en la B i C.

• Dóna màxima prioritat a les tasques imprescindibles; i assegura't que en la llista que has fet no s'han colat més tasques de les que físicament i mentalment pots assumir.

• Sols quan has finalitzat les tasques imprescindibles (de la columna A) podràs passar a les altres columnes B i C.

• Les tasques C, les prescindibles aniran sortint soles, per exemple amb el temps extra que et quedarà quan t'hagis organitzat i anat fent les imprescindibles.

• Així, parlem ara d'introduir una millora en la nostra forma d'afrontar la rutina diària; i això significa que serà difícil però possible. Així que si t'animes a organitzar-te millor sentit prou orgullós per l'esforç fet i la teva motivació per millorar.



En el proper post,
més estratègies per afrontar l'estrès (II part).

Publicitat