Desembre 2021

CELEBRAT EL DIA INTERNACIONAL DE LA DONA 2021, ARA 8 DEURES PER AL MÓN BEAUTY EN QÜESTIÓ D'IGUALTAT DE GÈNERE

Per B.A./E.H/A.T

Visibilitzar les desigualtats i les violències de gènere existents en la nostra societat per a reparar-les és la raó de ser de la commemoració del Dia Internacional de la Dona 2021. Aquesta jornada profundament reivindicativa és imprescindible per a lluitar contra el monstre de les mil cares, que es diu patriarcat i que viu en qualsevol escletxa de la societat. Aquesta reflexió del 8 de març ve acompanyada de molta autocrítica, per a abraçar el món de la cosmètica des d'una filosofia molt més justa en qüestió de gènere.

D'on venim

I comencem aquesta entrada sobre el Dia Internacional de la Dona 2021, amb una reflexió. L'univers de l'estètica, en referència a la moda i la cosmètica, no s'ha deslliurat de la petjada patriarcal, dissenyat en la seva majoria per homes que vesteixen i pinten a dones per a altres homes. La dona s'alça com un objecte nascut per a ser bell i modificat per a continuar sent-ho per a un tercer: l'home. Només algunes veus, com la de Coco Chanel, reclamen autonomia i rebel·lia en el fet de vestir i en el fet de sentir-se bella. La pressió que s'exerceix sobre la dona en l'àmbit estètic és angoixant i permanent, un judici que es desenvolupa en els nous mitjans (les xarxes socials) amb ferocitat. N'hi ha prou amb recordar els comentaris que s'han filtrat en la cerimònia dels Goya!

El món de la cura personal i de la moda, considerat pròpiament femení, per tant es converteix en banal i digne d'una feminitat obedient als cànons establerts. Per això, la introducció de la cosmètica masculina col·lideix amb la imatge estereotipada dels homes, massa seriosa per a preocupar-se per aspectes considerats superficials.

No obstant això, existeix una forma diferent de formar part del món de la cosmètica, un lloc en el qual les feministes com jo puguem sentir-nos actors de transformació d'una societat més justa en qüestió de gènere. No vull fugir del camp beauty perquè els discursos que continuen predominant estiguin plens de patriarcat, vull visibilitzar tot allò que ens perpetua en el nostre cànon d'objecte bell per a empoderar-nos des de qualsevol lloc de la nostra vida, i també des d'aquest.

Vuit deures per a l'univers beauty

En aquesta commemoració del Dia Internacional de la Dona 2021, aterra l'autocrítica. Com a actors del món de la comunicació, tenim l'obligació social de contribuir amb el nostre treball a la construcció d'un món més just en molts aspectes, i com no, en qüestió d'igualtat de gènere. Des del nostre mitjà hem d'exercir una tasca de democratitzar i humanitzar el món beauty, a través d'una sèrie de gestos que ajudin a sentir-nos més lliures. Aquí us presento, des del meu punt de vista, vuit deures que tenim les professionals del periodisme i la comunicació del sector de la bellesa. 1. Promoure la bellesa PER i PER A nosaltres. Per a combatre l'objectivació de la dona en l'univers estètic, hem de realçar que aquelles decisions que prenem en pro de la nostra bellesa ens han de conduir a sentir-nos millor amb nosaltres mateixes. La dona no és bella, en la mesura en la qual troba l'aprovació d'uns altres, sinó en la satisfacció que troba en si mateixa. De manera que des de l'univers beauty, s'han d'abandonar frases del tipus «per a enamorar, per a enlluernar...» perquè el nostre cos sigui el mecanisme a través del qual pretenem caçar a un altre. Ens cacem soles!

2. Més autoestima, si us plau. El cultiu del benestar personal és fonamental per a la nostra salut, és el primer pas per a sentir-nos bé amb nosaltres mateixes, i no abordar-ho ens condueix a omplir la falta d'autoestima amb consells beauty. M'interessen molt els tips, però mai seran un substitut de la nostra autoestima! Ens mirarem als ulls per a voler-nos pel que som, i ja després conreem el cos com vulguem.

3. Fomentar el vincle entre la salut i la bellesa. Ens deslliurem de les cotilles i fa temps que jo vaig deixar en el meu armari aquelles sabates boniques que només em feien mal. Per on passa la bellesa? Sempre per la salut, per la bona alimentació, per protegir-nos del sol, per realitzar esport i per les rutines de cura facials, corporals i capil·lars, i està molt lluny d'aquestes dietes miracle i d'aquests perillosos trucs que posen en risc la nostra salut sota una promesa d'esclat beauty.

4. Per tant, no naturalitzar uns certs gestos i productes que puguin posar en risc la nostra salut.

5. Lluitar contra els estereotips de gènere a través de la difusió de models de dones diferents (ètnia o raça, edat, talla). Les imatges són poderoses i quan únicament difonem des dels mitjans una imatge bella de la dona, sumat a tot l'armament publicitari, el resultat és excloure a la resta de dones, com a indignes del terme bell. O bé desplegues tot el potencial per a entrar en aquest cànon o et quedes fora.

6. Cosmètica per a pells madures sí, però gens de culpabilitat per envellir. El pas del temps és l'únic signe real que continuem vius, no obstant això, tots els signes lligats al transcurs del temps constitueixen una sèrie de delictes per a la bellesa femenina. Cadascuna ha de tenir al seu abast totes les eines que requereixi per a sentir-se bé, però el màrqueting antedat sempre ha de passar per una filosofia que alliberi la dona de la 'culpabilitat de créixer'.

7. Donar visibilitat a la menstruació. La regla ha estat un gran tabú, d'alguna cosa que des de petita ens han ensenyat avergonyir-nos, com si fos una cosa profundament antiestètica, indicible davant de qualsevol home, i aquest silenci imposat ens porta a la culpabilitat. Absurd! Tornem a reconèixer que sí que tenim la regla i que utensilis com la copa menstrual ens ajuden no sols a gestionar-la sinó també a tenir una relació més saludable amb el nostre cos.

8. Reconèixer la sexualitat femenina, com a pròpia, saludable i independent a les relacions amb uns altres. El patriarcat segueix tan present en la nostra societat que la masturbació femenina continua sent un gran tabú, que les noves generacions a poc a poc van destapant, mentre que les empreses de joguines eròtiques per a dones van guanyant pes en el mercat. Perquè les dones tenim desig sexual, que no té per què passar per un tercer, alguna cosa que sempre ha estat naturalitzat en el cas del desig masculí.
Publicitat