Juny 2018
Publicitat
../ad-50/

COM AFRONTAR ELS EXÀMENS

Aquí et proporcionem alguns consells

Per Margalida Adrover

Tots els estudiants universitaris, i de qualsevol nivell educatiu en general, tenen l'objectiu comú d'aprendre coses noves, que els seran útils per al seu futur professional. Aquest aprenentatge sovint s avalua a través de diferents vies, com són els treballs, les pràctiques i els exàmens. I, és clar, per aprovar un examen és necessari estudiar. Però, sabem estudiar? A continuació us oferim algunes pautes que us poden ser útils a l'hora de preparar un examen, un treball, etc.



Abans d'estudiar

-Pensa un pla de treball.

-Intenta assegurar-te que estàs tranquil, concentrat... 

-Cerca el lloc d'estudi més adequat.

-Decideix si necessites treballar en grup o individualment.

 -Assegura't que has entès bé allò que has de saber i com ho hauràs d'expressar (treballs, exposicions, proves de diferents tipus).

-Tingues recollida i seleccionada la informació i el material necessari (apunts de classe, material bibliogràfic, diccionaris...).

Mentre estudies

-Organitza la informació: fes esquemes, resums, quadres.

-Pensa si estàs seguint el pla previst: què has de saber i de quant temps disposes.

-Fes-te preguntes sobre el tema intentant respondre-les.

-Adona't dels problemes que van sorgint.

-Pensa com resoldre les dificultats.

En acabar

-Comprova el que has après.

-Detecta què necessites repassar.

-Relaciona el que has après amb altres àrees de coneixement.

-Consulta quins ajuts et poden ser útils per millorar el teu estudi.


TROBA EL TEU LLOC D'ESTUDI

A l'hora d'estudiar cal tenir en compte una sèrie de factors necessaris perquè es compleixi el nostre objectiu. Primerament, hem de cercar el lloc adient on dur a terme la tasca d'estudi. 

És molt important l'ambient d'estudi: us pot ajudar a concentrar, a no cansar-vos, a no adormir-vos, a no patir malalties (mal d'esquena, miopia, tensió a la nuca, mal de cap, etc.) i, fins i tot, a fer que estudiar sigui molt més agradable.

Si decidim fer-ho a ca nostra, hem de cercar un espai amb les característiques següents:

-On ens trobem còmodes.

-Un espai amb poc renou.

-Amb una taula espaiosa.

-Amb una llum que concentri la il·luminació a la zona de feina.

-On no faci massa fred ni massa calor.

Ara bé, si no disposam d'aquestes condicions a casa, podem triar altres alternatives. A la biblioteca, disposareu de:

-Un espai silenciós.

-Una taula ampla.

-La il·luminació adequada.

-La proximitat de les fonts d'informació.

Per altra banda, també podeu optar per estudiar amb algun/s company/s. En aquest cas, el fet de posar en comú els vostres coneixements pot resultar positiu per a tots, perquè podeu resoldre junts les preguntes i els dubtes que se us plantegin.



QUINES CONDICIONS GENERALS HA DE TENIR L'AMBIENT D'ESTUDI?

-Heu d'estudiar a un lloc que us sembli agradable i on us sentiu còmodes.

-Heu d'estudiar amb posició de 4: columna recta, cuixes horitzontals i turmells verticals. Els colzes també han de fer angle recte amb la taula (més o menys).

-Heu d'estudiar amb el màxim de llum natural, però molt millor que sigui artificial abans que estudiar amb poca llum. Per anar bé, que a l'habitació hi hagi un llum central i un a la taula d'estudi (preferentment amb bombeta blava) a l'esquerra per als dretans i a la dreta per als esquerrans (de manera que no us pugueu fer ombra).

-La cadira ha de tenir respatller que us ajudi a mantenir l'esquena recta (d'aquesta manera s oxigena molt més el cos i ens cansam molt menys).

-L'habitació d'estudi ha d'estar al voltant dels 20 graus.

-A la taula d'estudi hi ha d'haver només el que necessiteu per estudiar.

-Rendireu molt més si estudiau relaxats, descansats (havent dormit 8 o 9 hores) i ben alimentats.

-No estudieu més d'una hora seguida (especialment si estudieu teoria). Descansau uns 10 minuts abans de continuar estudiant.

-Planificau-vos bé abans d'estudiar i intentau seguir sempre el mateix mètode d'estudi.



TRIA LA TEVA ALIMENTACIÓ

Quan hàgim d'estudiar, triarem els aliments tenint en compte els nostres objectius:

-Concentració: menjarem hidrats de carboni (pa, pasta, arròs, cereals, etc.), preferentment integrals.


-Rapidesa: menjarem proteïnes (peix, carn, ous, etc.), molt millor sense greix.



-Els greixos i l'alcohol entorpeixen molt el cervell. Si no us ho creieu, dinau d'una súper pizza amb molt de formatge, una paella o quelcom per l'estil, i acompanyau-lo amb un bon vinet. A veure si podeu estudiar l'horabaixa!


-El sucre refinat (sucre sol, caramels, llaminadures, etc.) sempre acaba provocant fatiga.



-El cafè i el te són estimulants que donen rapidesa al cervell. Presos amb moderació (dues tasses al dia com a màxim) poden ajudar-nos a mantenir el nivell d'activitat (física o mental) desitjat. Més d'una tassa provoca nerviosisme i prou. 


*Recomanació: menjau sovint un bon entrepà, preferentment de pernil. Després estudiareu molt bé!! 

L'alimentació ha d'estar equilibrada: hem de menjar hidrats de carboni, proteïnes, fruita i verdura cada dia. Hi ha moltes vitamines que necessitem diàriament. Si teniu por de no menjar prou vitamines, podeu prendre llevat de cervesa, que té moltes vitamines hidrosolubles que no us poden fer mai mal.



RECULL, COMPRÈN I SELECCIONA LA INFORMACIÓ

En primer lloc, hem de recollir tota la informació de què disposam per estudiar. Tenim diverses vies de recepció de la informació: 1. Via oral: explicació del professor. Hem de tenir en compte sobre quin tema s'està parlant, com i quan el professor destaca un tema important i el fet de poder prendre apunts. 2. Via escrita: a través de la lectura de material. És necessari comprendre allò que estam llegint i quina informació volem extreure del text. Així mateix, hem d'aprendre a subratllar i a prendre notes del fet important. 3. Via graficovisual: a partir de gràfics, taules, etc. Aquestes dades també s'han de considerar com a material d'estudi en relació amb el tema del qual us heu d'examinar. Cal saber com interpretar els diferents tipus de gràfics i taules.

Això no obstant, ens pot passar que trobem dificultats per entendre allò que estam estudiant. De vegades, els apunts que hem pres no són suficients perquè aconseguim comprendre el tema. Així, hem d'aprendre a ampliar els apunts amb material bibliogràfic que podem trobar a les biblioteques.

ORGANITZA LA INFORMACIÓ


El subratllat pot resultar una bona manera d'organitzar la informació que hem recollit. Consisteix a identificar, assenyalar i destacar amb una ratlla les paraules més importants d'un text. Això ens facilitarà la comprensió del text i el repàs dels temes. Abans de res, cal fer una lectura ràpida per extreure'n una idea general. Després, realitzem una lectura més detinguda, assenyalant les paraules clau o les frases més significatives per entendre'l.

Per altra banda, hi ha diferents tipus de subratllat: 1. Subratllat estructural: anotacions al marge per mostrar l'estructura del text. Ens permetrà fer un esquema. 2. Subratllat per paraules clau: se subratllen paraules suggeridores del contingut del text. 3. Subratllat lineal: se subratllen les frases que expressen les idees essencials. A partir d aquí, podem elaborar un resum, el qual consisteix a expressar breument amb les mateixes paraules el contingut d'un text.

FES TEVA LA INFORMACIÓ

Una vegada feta tota aquesta feina, hem d'aconseguir recordar i comprendre tota la informació que ens interessa. Així, cal repassar tota la informació que hem recollit i organitza-la. 1. Fes l'esquema del tema que vols repassar. Et permetrà tenir un guió de les idees més importants. 2. Revisa els aspectes més importants. Podràs conèixer quins aspectes recordes i comprens i quins serà necessaris que continuïs repassant. 3. Consulta els apunts, llibres, etc. sobre el tema que estàs estudiant. Podràs realitzar la consulta de tots aquells aspectes de què no te'n recordes o que no comprens prou bé. 4. Imagina't què és la cosa important per al professor i planteja't preguntes d'avaluació. Et permetrà posar-te en situació d'avaluació i intentar comprovar l'èxit del repàs.

COM EXPRESSAR EL QUE SAPS

Abans de realitzar l'examen o la prova, marca't uns objectius: què se'm demana?, de quant temps dispòs? A continuació, per tal de fer una millor estructuració de la pregunta, ens pot ser útil fer un guió, que ens servirà per organitzar els nostres coneixements. Després podem anar desenvolupant la prova i, una vegada que acabem, és important fer una anàlisi dels nostres errors, ja que a partir d'ells tenim la possibilitat de pensar com podem millorar el procés.
Publicitat