Novembre 2020
Publicitat
../ad-71/

CUIDA'T: QUE LA TRISTESA NO ET SUPERI, CONSELLS PER A MENJAR SENSE ANSIETAT

Per B.A./E.T/.A.T.


Emprar el menjar com a vàlvula de fuita és habitual, però gens recomanable per a la nostra salut, encara que identificar la relació entre la ingesta d'aliments i les emocions no és una tasca fàcil. Per a revertir aquesta tòxica relació necessitem consciència i ajuda. Hem viscut moments molt complicats i la previsió en aquesta segona ona de la pandèmia ens planteja per davant altres setmanes de tensió, incertesa i avorriment. Com podem cuidar-nos en aquest aspecte? No et perdis aquests consells per a aprendre a menjar sense ansietat.

Alimentació i ansietat

Estrès, incertesa, ansietat, tristesa... són molts els sentiments que han crescut durant aquests mesos de manera diària per la situació que estem vivint. El desconeixement del futur pròxim ens crea ansietat i estrès perquè no podem controlar una situació que ens supera i que té un gran impacte en la nostra vida personal, laboral, familiar i social. No saber quan podràs visitar a les persones vulnerables, fins quan hauràs d'ajornar les abraçades que tens tantes ganes de donar i els plans, mentre que la incertesa global plena d'inestabilitat l'espai de treball. En definitiva, són temps difícils i no està de més identificar totes aquestes preocupacions que tenim dret a tenir. No obstant això, podem intentar que tinguin el menor efecte en la nostra salut, per exemple, cuidant la relació emocional amb l'alimentació.

Què ens ha ocorregut durant el confinament? L'avorriment d'estar tant de temps a casa, la incertesa i l'ansietat o la tristesa generalitzada ens condueixen a la nevera. Com ens explica, Lorena Calvo, nutricionista i Dietista de Clínicas Cres, una bona alimentació (saludable i equilibrada) requereix del control de l'ansietat: és fonamental «trencar la cadena que condueix de l'ansietat al menjar».

Consells per a menjar sense ansietat

Què podem fer per a controlar l'ansietat en el moment d'alimentar-nos? Calvo ens dóna les següents claus:

1. Reflexionar sobre els sentiments que ens porten a ingerir sense gana i afrontar aquestes emocions.

2. Respirar i intentar relaxar-nos perquè les emocions no ens guanyin la partida.

3. Buscar alternatives. Si l'avorriment ens condueix a menjar sense gana és important entretenir la ment (realitzant exercici, llegint, escoltant música o gaudint d'un bon menjar).

Quins aliments ens poden ajudar a menjar sense ansietat?

Aquests són els que ens planteja Lorena Calvo.

  • Els carbohidrats són necessaris i aporten glucosa al cervell. Ens aniran bé per a evitar les caigudes o pics de glucosa i, en conseqüència, la baixada d'ànim. Tingues en compte que la tristesa ens pot conduir a menjar més del saludable.

    - Proteïnes d'alt valor biològic, com a peix blau, marisc, carns magres i llegums ou. Ens interessen per la seva aportació de triptòfan, que augmenta la síntesi de serotonina (un neurotransmissor vinculat amb el control de les emocions).

    - Fruites i verdures amb Vitamines C, com la taronja, el kiwi o la pinya, l'enciam o el tomàquet. Aquestes vitamines ens ajuden molt en situacions d'ansietat. Millor consumir de manera natural les tres peces de fruita al dia (com a mínim) i no en sucs, mentre que les racions de verdura, les podem ingerir cuinades o en cru.

    - Vitamines del grup B, que les trobem en els llegums, cereals integrals i fruita seca, encara que també en bolets i verdures.

    - Magnesi. Per? Per les seves propietats relaxants i el seu paper per a la síntesi de serotonina. On estan? En carns magres, verdura de fulla verda i en la xocolata negra (mínim de 70% de cacau).

Publicitat