Novembre 2019
Publicitat
ACTIVITATS D'EDUCACIÓ AMBIENTAL (2019/2020) ALS ESPAIS PROTEGITS DE MALLORCA (6B): LA SERRA DE TRAMUNTANA

ACTIVITATS D'EDUCACIÓ AMBIENTAL (2019/2020) ALS ESPAIS PROTEGITS DE MALLORCA (6B): LA SERRA DE TRAMUNTANA

A la Serra de Tramuntana teniu una bona oferta d'activitats d'educació ambiental, per això hem dividit la seva difusió en 4 articles...

Per E.H./A.T./C.M.A.T (IBANAT)
El Servei d'Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori ofereix, un any més, la GUIA D'ACTIVITATS D'EDUCACIÓ AMBIENTAL (2019/2020), on, presenta activitats i recursos d'educació ambiental que ofereixen diverses institucions i entitats de les Illes Balears.

Segons s'explica:  La Guia de recursos i activitats d'educació ambiental per al curs 2019-2020 s'elabora amb l'objectiu de donar suport als centres educatius i altres col·lectius interessats en la programació d'activitats ambientals. En aquesta guia podeu trobar l'oferta de diferents administracions i entitats. Totes les activitats són GRATUÏTES, tot i que no inclouen el transport quan duen implicat un desplaçament.

En els pròxims articles seguirem exposant i difonent les activitats educatives que es proposen en aquest ESPAI NATURAL PROTEGIT DE MALLORCA, oferides per l'Institut Balear de la Natura (IBANAT), organisme de la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears.


EL PARATGE NATURAL DE LA SERRA DE TRAMUNTANA


Descripció general

La Serra de Tramuntana és una alineació muntanyosa d'uns 90 km de llargària que s'estén al nord de l'illa de Mallorca.

Es caracteritza per la diversitat  de paisatges: espais forestals formats per alzinars, pinars, carritxars i d'altres espècies, s'alternen amb els agrícoles  com són els oliverars. A més, cal destacar la gran quantitat d'espècies endèmiques de flora i fauna. 

Del seu relleu cal destacar més d’una dotzena de cims d’alçàries superiors a mil metres i constitueix un dels espais més emblemàtics de l’illa. Els materials predominants són els calcaris, que per interacció amb l’aigua han donat lloc a un paisatge singular i infinitat de formacions càrstiques.


Aquest paratge natural protegit ocupa part dels municipis d'Alaró, Andratx, Banyalbufar, Bunyola, Calvià, Campanet, Deià, Escorca, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Lloseta, Mancor de la Vall, Palma, Pollença, Puigpunyent, Santa Maria, Selva, Sóller i Valldemossa.

ACTIVITATS QUE S'OFEREIXEN (SEGONA PART)


*Banyalbufar, un poble entre la mar i la muntanya

Itinerari en què podem descobrir un poble situat entre la mar i la muntanya, especialment el seu paisatge marjal d’hortes i olivars, les construccions vinculades als aprofitaments hídrics, l’arquitectura tradicional i la bellesa del paisatge costaner.


Objectius:

–Descobrir els valors paisatgístics, naturals i patrimonials del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana.
–Identificar alguns elements del patrimoni de Banyalbufar per entendre la declaració de la Serra Patrimoni Cultural de la Humanitat.
–Conèixer l’arquitectura tradicional de muntanya vinculada al clima mediterrani i la tècnica constructiva de la pedra en sec.
–Entendre la importància de l’aprofitament de l’aigua i identificar algunes construccions.
–Conèixer la importància de la posidònia.
–Conèixer com es forma una cala de còdols.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: aparcament a la sortida de Banyalbufar.
Horari: entre les 8.30 h i les 15.00 h.
Observacions: no presenta cap dificultat. Dur
quadern de camp.


*El camí de Binibassí

Fornalutx és el punt de partida d’aquest itinerari, que ens
permetrà gaudir de la bellesa paisatgística d’aquesta vall de la serra de Tramuntana. Travessarem el poble, conjunt indiscutible d’interès paisatgístic i arquitectònic, juntament amb l’entorn, i, seguint el camí de Binibassí, arribarem fins a l’horta de la vall de Sóller.


Objectius:

–Conèixer el poble de Fornalutx.
–Relacionar els llogarets de l’entorn amb l’època musulmana.
–Identificar algunes construccions amb la tècnica de la pedra en sec.
–Identificar els elements propis del paisatge de muntanya.
–Descobrir els aprofitaments hídrics de la Serra.
–Identificar l’olivar i l’horta com a cultius representatius de la vall de Sóller.
–Promoure actituds i comportaments respectuosos amb el medi.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: aparcament dels autocars (Fornalutx).
Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.



*Valldemossa i l’ermita de la Trinitat


L’activitat comença amb un petit itinerari històric i paisatgístic per Valldemossa, poble representatiu de la Serra, i es completa amb la descoberta de l’ermita de la Trinitat, lloc de gran bellesa i espiritualitat eremítica. En el trajecte ens acompanyaran personatges destacats com Ramon Llull o l’arxiduc Lluís Salvador.


Objectius:

–Comprendre alguns fets i personatges rellevants de la història de Mallorca a través del patrimoni natural i cultural de Valldemossa.
–Conèixer un poble de muntanya, el paisatge i les tradicions.
–Descobrir la vida dels ermitans.
–Valorar el patrimoni com a senya d’identitat.
–Valorar la declaració del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: aparcament dels autocars (Valldemossa).
Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.



*La comuna de Valldemossa

Itinerari interpretatiu per la comuna de Valldemossa que ens revelarà la conservació de la Serra, el paisatge de muntanya, les comunitats vegetals de la garriga i l’alzinar, l’aprofitament tradicional del bosc (carboners, calciners, nevaters, colls de caçadors), la ramaderia, els recursos hídrics i la ruta de la pedra en sec. Cal tenir en compte que l'itinerari transcorr per una finca privada amb autorització del propietari.


Objectius:

–Descobrir els valors del Paratge Natural.
–Identificar els elements que conformen el paisatge de muntanya i les seves transformacions.
–Identificar la comunitat vegetal de la garriga i l’alzinar.
–Identificar els vestigis dels antics oficis de muntanya.
–Conèixer alguns processos erosius.
–Descobrir alguns aprofitaments hídrics de la Serra.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: aparcament dels autocars (Valldemossa).
Horari: entre les 8.30 i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima o moderada, segons el nivell educatiu. Dur quadern de camp.



*El camí Vell de Pollença

Seguirem un dels tradicionals camins de pelegrinatge,
gaudint d’unes magnífiques vistes panoràmiques de l’extrem nord de la Serra i de la badia de Pollença. Coneixerem la finca pública de Binifaldó, la lluita contra els incendis forestals, les comunitats vegetals, l’arquitectura hidràulica i les activitats tradicionals.


Objectius:

–Conèixer la importància dels camins de muntanya.
–Relacionar el clima mediterrani amb els aprofitaments hídrics.
–Entendre l’organització econòmica i social d’una possessió de muntanya.
–Conèixer l’explotació olivarera de la Serra.
–Identificar els elements que conformen el paisatge de muntanya.
–Identificar els trets del paisatge càrstic.
–Identificar la comunitat de l’alzinar i les adaptacions al medi.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: segons l’itinerari.
Horari: entre les 8.30 i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.



*El camí de Solleric

El camí entre olivars al peu del puig d’Alaró i del puig de
l’Alcadena ens permetrà descobrir un món rural gairebé
desaparegut. La possessió de Solleric, les cases de pagès o la diversitat de construccions de pedra en sec són alguns dels elements que ens captivaran d’aquest interessant paisatge de muntanya.


Objectius:

–Descobrir els valors del Paratge Natural.
–Despertar l’interès per la història, la cultura i les rondalles de Mallorca.
–Relacionar la dinàmica hídrica dels torrents amb el clima mediterrani.
–Identificar algunes construccions de pedra en sec.
–Identificar l’arquitectura tradicional.
–Descobrir la funció econòmica i social de les possessions de muntanya.
–Identificar els elements característics del paisatge de muntanya.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: ctra. d’Alaró-Orient, km 18 (Alaró).
Horari: entre les 8.30 i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.


PODEU CONTINUAR LLEGINT ACTIVITATS A L'ARTICLE (6C)



Contacte per a informació i reserves:
Centre d’Informació de la Serra de
Tramuntana (Ca s’Amitger, Lluc).
Tel.: 971 51 70 83 /971 51 70 74 / 608 73 21 45.
medi-ambient-i-solidaritat
../ad-62/
Publicitat
../ad-20/