Desembre 2022
ACTIVITATS D'EDUCACIÓ AMBIENTAL 2021-2022 ALS ESPAIS PROTEGITS DE MALLORCA (7C): LA SERRA DE TRAMUNTANA

ACTIVITATS D'EDUCACIÓ AMBIENTAL 2021-2022 ALS ESPAIS PROTEGITS DE MALLORCA (7C): LA SERRA DE TRAMUNTANA

A la Serra de Tramuntana teniu una bona oferta d'activitats d'educació ambiental (més d'una trentena), per això hem hagut de dividir en diversos artícles la seva difusió...

Per E.H./A.T./C.M.A.T (IBANAT)
El Servei d'Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori ofereix, un any més, la GUIA D'ACTIVITATS D'EDUCACIÓ AMBIENTAL (2021/2022), on, presenta activitats i recursos d'educació ambiental que ofereixen diverses institucions i entitats de les Illes Balears.

Segons s'explica:  La Guia de recursos i activitats d'educació ambiental per al curs 2021-2022 s'elabora amb l'objectiu de donar suport als centres educatius i altres col·lectius interessats en la programació d'activitats ambientals. En aquesta guia podeu trobar l'oferta de diferents administracions i entitats. Totes les activitats són GRATUÏTES, tot i que no inclouen el transport quan duen implicat un desplaçament.

EL PARATGE NATURAL DE LA SERRA DE TRAMUNTANA

QUÈ VEURELa Serra es caracteritza per la diversitat del paisatge: els espais forestals, ombrívols o assolellats, constituïts per alzinars, pinars, carritxars i d’altres espècies, s’alternen amb els agrícoles, entre els quals cal destacar els oliverars.Un dels aspectes més rellevants de la Serra és la seva riquesa vegetal, que inclou un elevat nombre d’espècies endèmiques de les quals n’hi ha que són extremadament rares i d’altres, com per exemple l’estepa joana (Hypericum balearicum), que tenen poblacions molt extenses. La Serra ha servit de refugi per a espècies com el ferreret (Alytes muletensis), i inclou una gran diversitat d’invertebrats endèmics, aus, espècies cavernícoles, etc. El litoral de la Serra de Tramuntana presenta praderies de Posidònia oceànica, que juntament amb els Fons de Maërl (Phymatolithon calcareum)  i les comunitats de coral·ligen mereixen una atenció especial per la seva bellesa i bon estat de conservació.L’activitat humana ha estat lligada a la Serra de Tramuntana des d’antic, i mostra d’això en són les marjades, les cases de neu, les torres de vigilància, les fortificacions i els aljubs, que constitueixen una part important de la nostra història.

ACTIVITATS QUE S'OFEREIXEN (TERCERA PART)
*Banyalbufar, un poble entre la mar i la muntanya
Itinerari en què podem descobrir un poble situat entre la mari la muntanya, especialment el seu paisatge marjat d’hortes iolivars, les construccions vinculades als aprofitaments hídrics,l’arquitectura tradicional i la bellesa del paisatge costaner.

Objectius:–Descobrir els valors paisatgístics, naturals i patrimonials del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana.–Identificar alguns elements del patrimoni de Banyalbufar per entendre la declaració de la Serra Patrimoni Cultural de la Humanitat.–Conèixer l’arquitectura tradicional de muntanya vinculada al clima mediterrani i la tècnica constructiva de la pedra en sec.–Entendre la importància de l’aprofitament de l’aigua i identificar algunes construccions.–Conèixer la importància de la posidònia.–Conèixer com es forma una cala de còdols.Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària,secundària, batxillerat, cicles formatius, adults igrups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: aparcament a la sortida de Banyalbufar.Horari: entre les 8.30 h i les 15.00 h.Observacions: no presenta cap dificultat. Dur quadern de camp

*El camí de BinibassíFornalutx és el punt de partida d’aquest itinerari, que enspermetrà gaudir de la bellesa paisatgística d’aquesta vall de la serra de Tramuntana. Travessarem el poble, conjunt indiscutible d’interès paisatgístic i arquitectònic, juntament amb l’entorn, i, seguint el camí de Binibassí, arribarem fins a l’horta de la vall de Sóller.Objectius:–Conèixer el poble de Fornalutx.–Relacionar els llogarets de l’entorn amb l’època musulmana.–Identificar algunes construccions amb la tècnica de la pedra en sec.–Identificar els elements propis del paisatge de muntanya.–Descobrir els aprofitaments hídrics de la Serra.–Identificar l’olivar i l’horta com a cultius representatius de la vall de Sóller.–Promoure actituds i comportaments respectuosos amb el medi.Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: aparcament dels autocars (Fornalutx).Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.
*Valldemossa i l’ermita de la TrinitatL’activitat comença amb un petit itinerari històric i paisatgístic per Valldemossa, poble representatiu de la Serra, i es completa amb la descoberta de l’ermita de la Trinitat, lloc de gran bellesa i espiritualitat eremítica. En el trajecte ens acompanyaran personatges destacats com Ramon Llull o l’arxiduc Lluís Salvador.Objectius:–Comprendre alguns fets i personatges rellevants de la història de Mallorca a través del patrimoni natural i cultural de Valldemossa.–Conèixer un poble de muntanya, el paisatge i les tradicions.–Descobrir la vida dels ermitans.–Valorar el patrimoni com a senya d’identitat.–Valorar la declaració del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana.Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: aparcament dels autocars (Valldemossa).Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.

*La comuna de ValldemossaItinerari interpretatiu per la comuna de Valldemossa que ens revelarà la conservació de la Serra, el paisatge de muntanya, les comunitats vegetals de la garriga i l’alzinar, l’aprofitament tradicional del bosc (carboners, calciners, nevaters, colls de caçadors), la ramaderia, els recursos hídrics i la ruta de la pedra en sec. Cal tenir en compte que l'itinerari transcorr per una finca privada amb autorització del propietari.Objectius:–Descobrir els valors del Paratge Natural.–Identificar els elements que conformen el paisatge de muntanya i les seves transformacions.–Identificar la comunitat vegetal de la garriga i l’alzinar.–Identificar els vestigis dels antics oficis de muntanya.–Conèixer alguns processos erosius.–Descobrir alguns aprofitaments hídrics de la Serra.Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: aparcament dels autocars (Valldemossa).Horari: entre les 8.30 i les 14.00 h.Observacions: dificultat mínima o moderada, segons el nivell educatiu. Dur quadern de camp.

*El camí Vell de PollençaSeguirem un dels tradicionals camins de pelegrinatge,gaudint d’unes magnífiques vistes panoràmiques de l’extrem nord de la Serra i de la badia de Pollença. Coneixerem la finca pública de Binifaldó, la lluita contra els incendis forestals, les comunitats vegetals, l’arquitectura hidràulica i les activitats tradicionals.Objectius:–Conèixer la importància dels camins de muntanya.–Relacionar el clima mediterrani amb els aprofitaments hídrics.–Entendre l’organització econòmica i social d’una possessió de muntanya.–Conèixer l’explotació olivarera de la Serra.–Identificar els elements que conformen el paisatge de muntanya.–Identificar els trets del paisatge càrstic.–Identificar la comunitat de l’alzinar i les adaptacions al medi.Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: segons l’itinerari.Horari: entre les 8.30 i les 14.00 h.Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.

*El camí de SollericEl camí entre olivars al peu del puig d’Alaró i del puig del’Alcadena ens permetrà descobrir un món rural gairebédesaparegut. La possessió de Solleric, les cases de pagès o la diversitat de construccions de pedra en sec són alguns dels elements que ens captivaran d’aquest interessant paisatge de muntanya.Objectius:–Descobrir els valors del Paratge Natural.–Despertar l’interès per la història, la cultura i les rondalles de Mallorca.–Relacionar la dinàmica hídrica dels torrents amb el clima mediterrani.–Identificar algunes construccions de pedra en sec.–Identificar l’arquitectura tradicional.–Descobrir la funció econòmica i social de les possessions de muntanya.–Identificar els elements característics del paisatge de muntanya.Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: ctra. d’Alaró-Orient, km 18 (Alaró).Horari: entre les 8.30 i les 14.00 h.Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.

*Del camí de Sa Vinyeta a la marDeià és el punt on comença aquest itinerari. Descobrirem les espectaculars vistes a la costa de Tramuntana que han estat motiu d’inspiració artística. L’arquitectura tradicional, l’olivar, les marjades, l’horta, les possessions, les torres de defensa i vigilància, la costa i els oficis de la mar són els llocs d’interès d’aquesta activitat.Objectius:–Conèixer Deià, les feines de pagès i pescador.–Descobrir la figura de l’arxiduc Lluís Salvador i dels artistes que han contribuït a difondre aquest esplèndid paisatge.–Conèixer els antics perills de la costa de Tramuntana.–Identificar els elements propis del paisatge de muntanya i els valors naturals i patrimonials del Paratge Natural.–Entendre algunes de les relacions entre el medi físic i humà amb la configuració del paisatge propi d’un poble de muntanya.–Relacionar els oficis d’antany amb la vida i els costums propis d’una població rural.Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc de trobada: parada de l’autobús públic, sortida de Deià.Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.Observacions: dificultat mínima. Dur quadern

*De Mancor de la Vall al llogaret de BiniarroiEl llogaret de Biniarroi es localitza al terme municipal de Mancor de la Vall, a la vessant sud del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, a mig camí entre la Serra i el Pla. Aquesta localització ens permetrà gaudir d’una vista privilegiada del Raiguer, de la Serra de Llevant i de la badia d’Alcúdia. També constitueix un indret representatiu del Paratge Natural des del punt de vista paisatgístic, orogràfic i també per un fet històric com la gran esllavissada de 1721, un dels desastres naturals més espectaculars que s’han donat a les Illes Balears.Objectius:–Conèixer Mancor de la Vall i Biniarroi.–Conèixer l’arquitectura tradicional i la tècnica constructiva de la pedra en sec com a patrimoni cultural de la S. de Tramuntana. –Entendre el paisatge de l’olivar com a resultat de l’activitat humana tradicional i les perspectives de futur del sector agrícola. –Entendre el concepte de risc natural i la vinculació amb la climatologia mediterrània. –Observar les formes de relleu i el modelat de la Serra de Tramuntana.Nivell educatiu: 5è i 6è de primària, secundària, cicles formatius, adults i grups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: aparcament de l’autobús de línia de Mancor de la Vall.Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h. Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.

*El camí dels Presos de Coves BlanquesEl camí ens ofereix descobrir el litoral més abrupte de la costa de Mallorca amb penya-segats de més de 200 m d’altitud, cales de còdols i comunitats vegetals com la garriga i el carritxar, però sense dubte és el camí dels Presos el que ens durà a conèixer uns dels episodis més recents de la nostra història. A pocs metres del camí ens endinsarem dins la prehistòria per conèixer la necròpoli de Cala Sant Vicenç.Objectius:–Descobrir el litoral de penya-segats i la seva formació geològica.–Entendre la relació entre el tipus de litoral i el desenvolupament turístic i urbanístic.–Conèixer les comunitats vegetals de la garriga i les carritxeres.–Relacionar la comunitat vegetal de carritxeres i els incendis forestals.–Conèixer un episodi recent de la nostra història a partir de la construcció del camí.–Descobrir alguns aspectes de la prehistòria a través de les coves d’enterrament d’època pretalaiòtica.Nivell educatiu: secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: aparcament de cala Barques. Cala Sant Vicenç, Pollença.Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.

*Les voltes d'en GalileuItinerari per un antic camí de nevaters de la finca pública de Son Macip, al municipi d’Escorca, al llarg del qual descobrirem les transformacions paisatgístiques de la serra de Tramuntana com a conseqüència de l’aprofitament dels recursos naturals, i la distribució de la vegetació segons l'altitud.Objectius:
–Interpretar el paisatge de l’alta muntanya mallorquina des del cim del Galileu.–Conèixer el microclima de la serra de Tramuntana.–Conèixer el treball dels nevaters i la importància de la recuperació del camí d’en Galileu per a l’actual ruta de la pedra en sec.–Descobrir la importància de l’altitud en la distribució de la vegetació.–Valorar la importància d’una actitud responsable i compromesa en la conservació d’aquest espai natural.Nivell educatiu:  secundària, batxillerat, cicles educatius, adults i grups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: finca pública de Son Macip (ctra. de Lluc a Sóller)Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.Observacions: dificultat moderada; el pendent implica un cert esforç físic. Dur quadern de camp.

*D’un port pesquer a un port turísticEl port de Sóller ha sofert importants transformacions a les darreres dècades degudes al canvi de model econòmic. Amb el turisme com a sector dominant, hi ha hagut un abandonament progressiu de les activitats tradicionals per a convertir-se en un port quasi exclusivament recreatiu, on l’especulació turística del sòl posa en qüestió la disponibilitat d’habitatge per a la població local.Objectius:–Identificar els diferents tipus de ports (pesquer, recreatiu i militar), analitzar i reflexionar sobre el pes econòmic d’aquests.–Entendre el perquè de la desaparició del port comercial i de passatgers en relació a l’economia local i l’emigració.–Conèixer el passat i el present del barri mariner de Santa Catalina (Port de Sóller).–Reflexionar sobre les transformacions i els impactes del Port de Sóller.–Conèixer un dels episodis de la nostra història recent: el camp de concentració del port, el camí de Muleta i la base naval.–Descobrir històries, llegendes i tradicions de la mar.Nivell educatiu: 3r i 4t d’ESO, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.Capacitat: 30 participants en 2 grups.Lloc: aparcament del Port de Sóller.Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.Observacions: Sense dificultat. Dur quadern de camp

*La Serra a l’escola (xerrades ambientals)Apropam la serra de Tramuntana al vostre centre educatiu. Amb un seguit de xerrades ambientals traslladarem el paisatge de la Serra i els seus valors naturals i patrimonials a les aules del vostre centre educatiu.Xerrades ambientals:–El paisatge costaner de la Serra.–Valldemossa, una mirada a la història de Mallorca.–El monument natural de les fonts Ufanes.–La serra de Tramuntana: Paratge Natural i Patrimoni de la Humanitat.Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius.Capacitat: un grup/classe.Lloc: centre educatiu.Durada: una hora.


Contacte per a informació i reserves:Centre d’Informació de la Serra deTramuntana (Ca s’Amitger, Lluc).Tel.: 971 51 70 83 /971 51 70 74 / 608 73 21 45.educacioambientaltramuntana@gmail.com
medi-ambient-i-solidaritat
../ad-62/
Publicitat
../ad-20/