Gener 2019
Publicitat
LA SERRA DE TRAMUNTANA (3): ACTIVITATS D'EDUCACIÓ AMBIENTAL 2018/2019

LA SERRA DE TRAMUNTANA (3): ACTIVITATS D'EDUCACIÓ AMBIENTAL 2018/2019

Seguim explicant l'oferta de l'IBANAT (Institut Balear de la Natura), als centres educatius i grups organitzats, d'activitats en aquest espai natural protegit de Mallorca tan emblemàtic

Per E.H/A.T./IBANAT

EL PARATGE NATURAL DE LA SERRA DE TRAMUNTANA


QUÈ VEURE


La Serra es caracteritza per la diversitat del paisatge: els espais forestals, ombrívols o assolellats, constituïts per alzinars, pinars, carritxars i d’altres espècies, s’alternen amb els agrícoles, entre els quals cal destacar els oliverars.

Un dels aspectes més rellevants de la Serra és la seva riquesa vegetal, que inclou un elevat nombre d’espècies endèmiques de les quals n’hi ha que són extremadament rares i d’altres, com per exemple l’estepa joana (Hypericum balearicum), que tenen poblacions molt extenses. La Serra ha servit de refugi per a espècies com el ferreret (Alytes muletensis), i inclou una gran diversitat d’invertebrats endèmics, aus, espècies cavernícoles, etc. El litoral de la Serra de Tramuntana presenta praderies de Posidònia oceànica, que juntament amb els fons de maërl i les comunitats de coral·ligen mereixen una atenció especial per la seva bellesa i bon estat de conservació.

L’activitat humana ha estat lligada a la Serra de Tramuntana des d’antic, i mostra d’això en són les marjades, les cases de neu, les torres de vigilància, les fortificacions i els aljubs, que constitueixen una part important de la nostra història.


ACTIVITATS QUE S'OFEREIXEN (TERCERA PART)


*Banyalbufar, un poble entre la mar i la muntanya

Itinerari en què podem descobrir un poble situat entre la mar
i la muntanya, especialment el seu paisatge marjat d’hortes i
olivars, les construccions vinculades als aprofitaments hídrics,
l’arquitectura tradicional i la bellesa del paisatge costaner.


Objectius:

–Descobrir els valors paisatgístics, naturals i patrimonials del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana.
–Identificar alguns elements del patrimoni de Banyalbufar per entendre la declaració de la Serra Patrimoni Cultural de la Humanitat.
–Conèixer l’arquitectura tradicional de muntanya vinculada al clima mediterrani i la tècnica constructiva de la pedra en sec.
–Entendre la importància de l’aprofitament de l’aigua i identificar algunes construccions.
–Conèixer la importància de la posidònia.
–Conèixer com es forma una cala de còdols.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: aparcament a la sortida de Banyalbufar.
Horari: entre les 8.30 h i les 15.00 h.
Observacions: no presenta cap dificultat. Dur
quadern de camp.


*Formentor i cala Murta

Al mirador d’en Parietti (Formentor) començarem l’itinerari
amb una interpretació del paisatge de la costa de la península
de Formentor. A cala Murta descobrirem un dels pocs alzinars
propers a la costa de Tramuntana, la garriga mediterrània de
garballó i una cala de còdols.


Objectius:

–Conèixer el paisatge costaner del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana.
–Identificar elements que formen part de la vida al litoral de Formentor.
–Conèixer alguns elements del bosc i la relació que s’estableix entre si.
–Entendre la importància de les activitats humanes sobre el paisatge.
–Identificar elements de la flora i la fauna que fan d’aquest indret un tresor ecològic.
–Conèixer les principals amenaces del medi marí.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: mirador d’en Parietti.
Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp. Es pot sol·licitar fins el mes de març.



*El camí de Binibassí


Fornalutx és el punt de partida d’aquest itinerari, que ens
permetrà gaudir de la bellesa paisatgística d’aquesta vall de
la serra de Tramuntana. Travessarem el poble, conjunt
indiscutible d’interès paisatgístic i arquitectònic, juntament
amb l’entorn, i, seguint el camí de Binibassí, arribarem fins a
l’horta de la vall de Sóller.


Objectius:

–Conèixer el poble de Fornalutx.
–Relacionar els llogarets de l’entorn amb l’època musulmana.
–Identificar algunes construccions amb la tècnica de la pedra en sec.
–Identificar els elements propis del paisatge de muntanya.
–Descobrir els aprofitaments hídrics de la Serra.
–Identificar l’olivar i l’horta com a cultius representatius de la vall de Sóller.
–Promoure actituds i comportaments respectuosos amb el medi.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: aparcament dels autocars (Fornalutx).
Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.



*Valldemossa i l’ermita de la Trinitat


L’activitat comença amb un petit itinerari històric i paisatgístic per Valldemossa, poble representatiu de la Serra, i es completa amb la descoberta de l’ermita de la Trinitat, lloc de gran bellesa i espiritualitat eremítica. En el trajecte ens
acompanyaran personatges destacats com Ramon Llull o
l’arxiduc Lluís Salvador.


Objectius:

–Comprendre alguns fets i personatges rellevants de la història de Mallorca a través del patrimoni natural i cultural de Valldemossa.
–Conèixer un poble de muntanya, el paisatge i les tradicions.
–Descobrir la vida dels ermitans.
–Valorar el patrimoni com a senya d’identitat.
–Valorar la declaració del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: aparcament dels autocars (Valldemossa).
Horari: entre les 8.30 h i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.



*La comuna de Valldemossa

Itinerari interpretatiu per la comuna de Valldemossa que ens
revelarà la conservació de la Serra, el paisatge de muntanya,
les comunitats vegetals de la garriga i l’alzinar, l’aprofitament
tradicional del bosc (carboners, calciners, nevaters, colls de
caçadors), la ramaderia, els recursos hídrics i la ruta de la
pedra en sec.


Objectius:

–Descobrir els valors del Paratge Natural.
–Identificar els elements que conformen el paisatge de muntanya i les seves transformacions.
–Identificar la comunitat vegetal de la garriga i l’alzinar.
–Identificar els vestigis dels antics oficis de muntanya.
–Conèixer alguns processos erosius.
–Descobrir alguns aprofitaments hídrics de la Serra.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: aparcament dels autocars (Valldemossa).
Horari: entre les 8.30 i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima o moderada, segons el nivell educatiu. Dur quadern de camp.



*El camí Vell de Pollença

Seguirem un dels tradicionals camins de pelegrinatge,
gaudint d’unes magnífiques vistes panoràmiques de l’extrem
nord de la Serra i de la badia de Pollença. Coneixerem la finca
pública de Binifaldó, la lluita contra els incendis forestals, les
comunitats vegetals, l’arquitectura hidràulica i les activitats
tradicionals.


Objectius:

–Conèixer la importància dels camins de muntanya.
–Relacionar el clima mediterrani amb els aprofitaments hídrics.
–Entendre l’organització econòmica i social d’una possessió de muntanya.
–Conèixer l’explotació olivarera de la Serra.
–Identificar els elements que conformen el paisatge de muntanya.
–Identificar els trets del paisatge càrstic.
–Identificar la comunitat de l’alzinar i les adaptacions al medi.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: segons l’itinerari.
Horari: entre les 8.30 i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.



*El camí de Solleric

El camí entre olivars al peu del puig d’Alaró i del puig de
l’Alcadena ens permetrà descobrir un món rural gairebé
desaparegut. La possessió de Solleric, les cases de pagès o la
diversitat de construccions de pedra en sec són alguns dels
elements que ens captivaran d’aquest interessant paisatge
de muntanya.


Objectius:

–Descobrir els valors del Paratge Natural.
–Despertar l’interès per la història, la cultura i les rondalles de Mallorca.
–Relacionar la dinàmica hídrica dels torrents amb el clima mediterrani.
–Identificar algunes construccions de pedra en sec.
–Identificar l’arquitectura tradicional.
–Descobrir la funció econòmica i social de les possessions de muntanya.
–Identificar els elements característics del paisatge de muntanya.


Nivell educatiu: de 3r a 6è de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, adults i grups organitzats.
Capacitat: 60 alumnes.
Lloc: ctra. d’Alaró-Orient, km 18 (Alaró).
Horari: entre les 8.30 i les 14.00 h.
Observacions: dificultat mínima. Dur quadern de camp.




Contacte per a informació i reserves:
Centre d’Informació de la Serra de
Tramuntana (Ca s’Amitger, Lluc).
Tel.: 971 51 70 83 /971 51 70 74 / 619 40 57 54.
Fax: 971 51 70 84
Publicitat
../ad-20/