Setembre 2019
Publicitat
TABAQUISME: UNA ADDICCIÓ PERILLOSA

TABAQUISME: UNA ADDICCIÓ PERILLOSA

CUIDA'T: Consells per deixar de fumar

Per Margalida Adrover
El consum de tabac és un hàbit molt estès a la nostra comunitat i està àmpliament demostrat que el tabac és una substància perjudicial per a la salut. Però, per què el tabac és tan addictiu? La responsable d'aquesta dependència tant física com psíquica és fonamentalment la nicotina, que té una capacitat addictiva elevada.És important conèixer els efectes que es poden derivar del consum del tabac, ja que augmenta fins a 25 vegades el risc de patir càncer de pulmó entre els homes, i 12,5 vegades entre les dones; a més, el tabac està relacionat amb el 90% dels casos de càncer de pulmó. Entre els fumadors intensos (més de 25 cigarrets/dia), el risc de patir la malaltia és 40 vegades més gran que entre els no fumadors. El tabaquisme crònic augmenta 8 vegades el risc de càncer de boca, llavis, faringe i en menor proporció el d'estómac, esòfag i bufeta.L'hàbit de fumar, però, comporta un greu perill tant per als fumadors com per al no fumadors, ja que aquests sense patir aquesta addicció són també un blanc fàcil de les conseqüències dels efectes del tabac. La indústria del tabac és una de les més potents del mercat, la qual cosa hi ha esdevingut un problema dins la nostra societat a causa de les malalties derivades del seu consum. Des de fa alguns anys estan posant en marxa diverses campanyes advertint de les conseqüències del seu consum, ja a través dels missatges o imatges que apareixen a les capses, o des d'anuncis televisius.Per altra banda, existeixen diferents productes per tal d'ajudar a superar aquesta addició, com els pegats de nicotina, els xiclets i alguns caramels específicament fabricats amb aquest objectiu.Així doncs, deixar de fumar pot resultar un repte difícil per al fumador crònic, però no és impossible. A continuació, us oferim alguns consells que us poden ser útils per deixar aquest hàbit.

CONSELLS PER DEIXAR DE FUMARa) La força de voluntat és el primer pas deixar de fumar. Així és que, abans de res, cal que et convencis que realment ho vols deixar i que faràs tot el que estigui en la teva mà. b) Tria una data per abandonar el tabac (intenta que sigui un dia sense reunions, classes o factors d'estrès, és millor un dia festiu). Aquesta data és inamovible. c) Has de deixar el tabac de cop (no serveix fumar menys). d) Fes una llista comparativa amb els avantatges d'abandonar el tabac, i una altra amb els que t'aporta el tabac. Analitza quants cigarrets fumes realment en un dia. e) La nit anterior a la data assenyalada, llança els cigarrets i amaga qualsevol objecte relacionat amb el tabac. f) Practica exercici físic de forma regular. T'ajudarà a suportar millor la síndrome d'abstinència i la tensió acumulada al llarg de la jornada, i evitar menjar més. g) Premia't els guanys aconseguits: amb l'estalvi econòmic que suposa deixar de fumar, et pots permetre algun caprici, potser unes vacances... Pensa en alguna cosa que et faci il·lusió i marca-te-la com a objectiu.

Si no fumes...... Els sistemes respiratoris, cardiovascular i nerviós tornaran a la normalitat. ... Tindràs menys risc de càncer de pulmó, infart de miocardi i bronquitis crònica, entre altres malalties. ... Gaudiràs de més salut i agilitat. Podràs caminar, pujar escales i practicar esport sense cansar-te. ... Gaudiràs del sabor dels menjars. ... Seràs un exemple a seguir per als altres i també per a les noves generacions en general. ... Tindràs la satisfacció d'haver recuperat la direcció de la teva vida, que fins ara depenia del tabac. 

Proposa-t'ho! -Decideix-te ja a posar data per a deixar de fumar i acompleix-la. -Fes còmplices els seus familiars i amics perquè et donin suport. -Fes exercici regularment i evita menjar aliments que engreixin. -Vés al teu metge en cas de consum molt important (40 cigarrets al dia) o d'intents fallits previs, per valorar un tractament específic amb xiclets o pegats de nicotina.

cuidat-problemes-dels-joves
../ad-37/
Publicitat