Juliol 2020
Publicitat
../ad-63/
EL NOU PERIODISME MÒBIL CONNECTA AMB ELS JOVES DE 18 A 34 ANYS I PERMET COMUNICAR DE MANERA MÉS EMOTIVA I DIRECTA

EL NOU PERIODISME MÒBIL CONNECTA AMB ELS JOVES DE 18 A 34 ANYS I PERMET COMUNICAR DE MANERA MÉS EMOTIVA I DIRECTA

Un 16% dels millennials espanyols fa servir Instagram per a informar-se

Per Núria Bigas (UOC)/E.H./A.T.
Gairebé la meitat (48%) dels espanyols s'informa per xarxes socials. La manera de consumir notícies ha canviat i la de produir-les, també. Totes dues han desencadenat noves modalitats de periodisme com el MOJO (mobile journalism) o periodisme mòbil. Per mitjà d'un telèfon intel·ligent, el periodista pot fer des de directes de televisió fins a peces per a xarxes socials i dur a terme qualsevol treball periodístic o un documental de format llarg. Segons l'informe DigitalNewsReport.es de 2018, gairebé la meitat de la població connectada a l'Estat espanyol continua fent servir Facebook (48%) almenys un cop per setmana per a llegir, comentar o compartir notícies, i un de cada tres mil·lennistes (millennials) troba a YouTube i a Twitter un espai per a les notícies. Segons aquest estudi, el 16% en aquesta franja de 18 a 34 anys ja fa servir Instagram amb aquesta finalitat.

 

Adaptar-se per a connectar amb els més joves

La necessitat d'adaptar-se a la segmentació de públics, d'apostar per noves narratives, la capacitat d'immediatesa i de connectivitat, la proximitat amb l'audiència i més intimitat per a explicar històries van empènyer fa més de tretze anys la cadena anglesa BBC a crear un equip MOJO dins la seva redacció per a donar sortida a nous formats i acontentar públics joves i connectats. «És important adaptar-se als nous formats i públics, perquè el periodisme té el compromís d'informar, té una funció social, i part del nostre treball consisteix a informar bé, però també en el fet que aquest missatge arribi de la millor manera possible, investigant amb les eines o els recursos que permetin una comunicació més efectiva, directa i emotiva amb la ciutadania, a més d'adaptar-la a les noves generacions», afirma Ana Bernal-Triviño, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. «Tothom porta un telèfon mòbil a la mà, o sigui que hem de pensar estratègies i experimentar perquè la informació per mitjà dels mòbils sigui cada vegada més còmoda de llegir i quedi més clara», afegeix Bernal-Triviño.

 

El MOJO canvia la relació entre usuaris, periodistes i mitjans

El periodisme mòbil ha canviat també la relació entre usuaris i mitjans, periodistes i usuaris, i periodistes i mitjans de comunicació. Avui, els usuaris han passat de ser només consumidors a ser creadors d'informació. L'any 2004 es va publicar per primera vegada en un mitjà imprès, el The New York Times, una fotografia captada amb una càmera mòbil; a poc a poc la frontera s'ha anat diluint. L'atemptat de l'11-S, el tsunami d'Indonèsia del 2004 o els atemptats al metro de Londres són algunes de les contribucions del periodisme ciutadà a la informació. En aquest darrer cas, per exemple, la BBC va rebre 1.000 imatges, 20.000 missatges electrònics, 3.000 missatges i una vintena de vídeos en només 24 hores.

Aquesta nova relació és, a més, una manera nova de contribuir al debat públic, per a facilitar noves idees i fer una ciutadania més responsable i informada. També la relació entre periodistes i usuaris ha canviat. Avui, un 36% dels usuaris en línia de notícies a l'Estat espanyol segueix un mitjà de comunicació (30%) o un periodista (16%), de manera que aquests superen, per exemple, els polítics. 



cuidat-problemes-dels-joves
../ad-37/
Publicitat
../ad-20/