Agost 2021
Publicitat

LA PANDÈMIA I LA BRETXA DE LA INNOVACIÓ

Per T.N./E.H./A.T.

Segons l'últim informe de Boston Consulting Group (BCG), Most Innovative Companies 2021: Overcoming the Innovation Readiness Gap, la pandèmia de la COVID-19 ha demostrat la importància de l'excel·lència en innovació en temps turbulents. Les farmacèutiques han obtingut magnífics resultats enguany, sumant-se a les tecnològiques i a les empreses de programari que han dominat el rànquing en els últims anys. L'enquesta sobre innovació també ha identificat diferències regionals importants en el grau de preparació de les empreses en matèria d'innovació, amb la Xina i els Estats Units al capdavant.

L'informe revela que només un 20% de les empreses al món ha desenvolupat els sistemes d'innovació d'alt rendiment necessaris per a transformar les seves ambicioses aspiracions en resultats reals. A això s'afegeixen grans diferències relatives al nivell de preparació entre sectors. Aquelles empreses que estan compromeses amb la innovació (recolzant les seves prioritats amb inversió) i preparades (posant en marxa les pràctiques i plataformes necessàries), tenen fins a quatre vegades més possibilitats de superar als seus competidors en ingressos generats per nous productes, serveis i models de negoci.

"Les empreses innovadores han collit els fruits de la seva inversió en el context de crisi actual, tant en valor per als seus accionistes com en termes d'impacte social", declara Ramón Baeza, Managing Director and Sènior Partner de BCG i un dels autors d'aquest informe.

17 empreses entren al Top 50

El rànquing d'aquest any de les 50 empreses més innovadores subratlla la importància del compromís i la preparació. A més de 33 empreses que resisteixen de l'any passat, la llista del 2021 inclou 12 empreses que han tornat a col·locar-se entre les 50 primeres després d'almenys un any d'absència, i cinc empreses que debuten a la llista. Les empreses tecnològiques i de programari continuen presidint el rànquing (Apple, Alphabet, Amazon, Microsoft, Tesla), no obstant això, enguany, les empreses farmacèutiques han fet una aparició estel·lar, amb nou farmacèutiques dins la llista (triplicant el número de 2020), tres d'elles classificant-se per primera vegada (Abbott Labs, Moderna i AstraZeneca).

Les diferències respecte a la preparació enfront de la innovació també es reflecteixen en el rendiment, com demostra la rendibilitat per als accionistes generada per empreses que han format part del rànquing de BCG en el passat. "Les empreses en el Top 50 de 2020, abans de la pandèmia, han superat l'índex borsari MSCI World en un portentós 17% en l'últim any, i fins i tot, sense comptar amb els gegants tecnològics, les empreses més innovadores continuen superant l'índex en 13 punts percentuals, demostrant que la inversió en innovació es tradueix en beneficis tant a curt com a llarg termini, i especialment en temps de crisi," afirma Konstantinos Apostolatos, Managing Director and Sènior Partner de BCG i coautor de l'informe.

Diferències regionals en innovació

Els Estats Units continua liderant el rànquing amb 27 empreses entre les 50 primeres (dues més que l'any passat), impulsat per empreses tecnològiques, de programari i farmacèutiques. Europa, a causa de la seva relativa falta d'empreses tecnològiques i de programari, tan sols compta amb 11 empreses dins la llista (quatre menys que l'any passat), no obstant això, va mantenir els seus resultats en altres sectors com l'automobilístic, el de les tecnologies mèdiques, el farmacèutic, l'industrial i el de la moda. Encara que la Xina va aconseguir només quatre llocs entre els 50 primers, cada vegada són més les empreses que s'acosten a les portes del Top 50 i que entraran en la llista en els pròxims anys, quan comencin a competir de manera més visible en els mercats globals.

La diversitat, un motor per a la innovació

Les cinquanta empreses líders en innovació solen presentar una major diversitat entre els seus equips directius, com mostren els exemples de Microsoft, Alibaba, Cisco, Philips i Novartis. "Quan parlem de diversitat i innovació sembla plantejar-se un dilema com el de l'ou i la gallina: quin va ser primer?" declara Johann Harnoss, Associate Director de BCG i coautor de l'informe. "Hem intentat respondre a aquesta pregunta utilitzant les dades de les quals disposem, que es remunten a 2005, i existeixen proves per a afirmar que la diversitat és un motor per a la innovació, i no tant que la innovació sigui la font que atreu la diversitat".

Superar la bretxa durant la preparació és essencial

Enguany l'anàlisi reflecteix una preocupant bretxa durant la preparació. La part positiva és que el 75% de les empreses citen la innovació com una de les seves tres grans prioritats (un augment del 10%, l'increment més gran interanual en els tres lustres d'història de l'informe), i el 60% pretén intensificar la seva inversió en innovació, un terç en més del 10%. No obstant això, el 80% no aconsegueix la cota de referència de BCG quant a la preparació en múltiples dimensions dels seus sistemes d'innovació. L'informe suggereix que concentrar esforços en dues àrees pot ajudar a estrènyer aquesta bretxa: augmentar el grau de compromís per part de l'alta direcció i crear un major vincle entre els equips de producte i de vendes.

Les dades del BCG corroboren que el compromís dels directius és fonamental: entre les empreses que superen als seus competidors en resultats innovadors (mesurat en proporció a la quota de vendes de nous productes i serveis), en el 90% dels casos l'alta direcció demostra un ferm compromís, en comparació amb només el 20% en el cas d'aquelles empreses amb pitjors resultats. Així mateix, gairebé un terç de les empreses entrevistades en l'enquesta de 2021 assenyalaven com el seu major impediment per a aconseguir un millor resultat en innovació, una col·laboració poc efectiva entre els seus equips d'I+D i els seus equips de venda.

"Els CEO estan intensificant els esforços i la inversió de les seves empreses, perquè reconeixen que el poder de la innovació per a impulsar la resiliència i aconseguir avantatges competitius és més important que mai," reitera Justin Manly, Managing Director and Partner de BCG i un dels coautors de l'informe. "No obstant això, també observem el risc que les seves esperances no es materialitzin pel fet que les seves empreses no estiguin preparades. La bona notícia és que la majoria pot millorar radicalment la seva preparació amb tan sols alguns canvis enfocats en la seva estratègia, el disseny del seu model operatiu i les seves capacitats organitzatives."


Publicitat